Stopa dziecka rozwija się stopniowo, niemalże przez cały okres dojrzewania i dorastania. Dlatego też tak ważne jest, aby pielęgnować ją odpowiednimi masażami i kosmetykami, a także starannie dobranym obuwiem. O ile w przypadku kilkumiesięcznego malucha niepisana zasada głosi, aby ten, mozliwie jak najczęściej chodził boso – pozwalając tym samym, aby pobudzał się sensorycznie z każdym, wykonanym krokiem – o tyle w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym, zadanie to wydaje się być nieco bardziej skomplikowane. Szczególnie ważny jest dobór butów, takich jak np. kapcie dla dzieci do przedszkola, w których maluch bawi się i biega przez kilka-kilkanaście godzin dziennie.
Zatem, na co zwrócić uwagę kupując odpowiednie kapcie dla maluszka? Czy oddychające kapcie do przedszkola są najlepszym rozwiązaniem? Po jakie modele warto sięgnąć na sklepowych półkach?
Spis treści
ToggleStopa wyróżnia się funkcją lokomocyjną, która jest niezwykle istotna zarówno w przypadku niemowląt, jak i dorosłych. Mało kto zdaje sobie sprawę, że to właśnie narządy ruchu chronią wiele organów (w tym kręgosłup) przed uszkodzeniem mechanicznymi i upadkami. Co więcej – to właśnie stopy są podstawą dla całego organizmu, umożliwiając tym samym sprawne poruszanie się i zachowanie pożądanej postawy.
Stopy wyposażone są w szereg receptorów, dzięki którym wyczuwamy podłoże, dbając o tzw. pobudzenie sensoryczne. Z myślą o tych elementach powstała nawet sztuka zwana refleksologią, która polega na pobudzaniu ulokowanych w nich receptorów, co z kolei pomaga leczyć schorzenia i choroby, obecne w całym organizmie.
Lekarze i specjaliści wskazują, że stopy są jednym z najważniejszych elementów dziecięcego ciała. Wszelkie zaburzenia rozwoju w tym zakresie mogą negatywnie wpłynąć na stawy kolanowe, skokowe, a także na kręgosłup, biodra i późniejsze problemy z postawą.
Stopa dziecka kształtuje się do około 14. roku życia. Największe zmiany w jej obrębie zachodzą do około 3. roku życia, kiedy to pojawia się naturalne płaskostopie fizjologiczne. Wynika ono z faktu, że stópki maluszka mają sporo tkanki tłuszczowej, chrząstki są miękkie i podatne na zniekształcenia. To wtedy należy wybierać odpowiednie (np. nie za ciasne) skarpetki i buty, które nie ograniczają ruchu, nie krępują i gwarantują komfort. Wielu lekarzy rekomenduje, aby w tym okresie regularnie masować dziecięce stópki, dostarczając im różnych bodźców.
Wybierając kapcie do przedszkola dla dziewczynki i/lub chłopca należy kierować się kilkoma, podstawowymi zasadami. Bez względu na to jaki kolor lub wzór wybierzesz, pamiętaj, że docelowa para powinna mieć:
Dzieci w przedszkolach skaczą, biegają i bawią się, rozwijając swój układ ruchu podczas każdej czynności. Ważne jest więc, aby stopy nie były ściśnięte, a buty umożliwiały wykonywanie pełnego zakresu ruchu. Pamiętając, że w stopie znajdują się bodźce czuciowe, zapewniające termoregulację i prawidłową postawę ciała – upewnij się więc, że dziecko odczuwa komfort, że stopa może delikatnie przesuwać się w bucie, że nic nie powoduje przetarć skóry.
Uwaga! Zmierz dziecięcą stopę centymetrem krawieckim, układając go od czubka palców, po koniec pięty, a następnie dobierz rozmiar zgodny z odczytanym parametrem.
Podeszwa dziecięcych kapci powinna być miękka i elastyczna. Najgorszym wyborem są buty z twardą, grubą podeszwą, która utrudnia poruszanie po różnych powierzchniach. Dobrze jest wybierać modele z gumową podeszwą – maksymalnie giętką, oddychającą i nie pozostawiającą śladów.
Docelowe kapcie powinny być wykonane z oddychającego, maksymalnie naturalnego, ale też trwałego materiału. Wszystko to powinna wypełniać doskonale dopasowana, oddychająca wkładka, która odprowadza nieprzyjemne zapachy, nie przesuwa się i pozwala na komfortowe ułożenie stópek.
Kapcie, podobnie jak każde inne buty dla maluszków, powinny mieć lekko zabudowane noski i miękkie zapiętki. Wszystko to powinno uzupełniać łatwe, swobodne zapięcie, z którym poradzi sobie przedszkolak. Zrezygnuj więc ze sznurówek i zastąp je rzepami, które łatwo rozpiąć i zapiąć.
Błędem jest wybierać kapcie celowo za duże, uznając, że “dziecko i tak dorośnie do tego rozmiaru”. Kluczem jest wybranie pary, która pasuje w danym momencie/sezonie, nie powodując dyskomfortu i nie przyczyniając się do niewłaściwego ułożenia dziecięcych stópek. Unikaj również sytuacji w której Twój maluch pożycza buty od starszego lub młodszego rodzeństwa – miękka wkładka najprawdopodobniej zdążyła się już odkształcić i dostosować do stóp poprzednika, co może powodować ból podczas codziennych aktywności.
Niewskazane są też kapcie twarde, sztywne, wykończone grubym szwem, który obciera kostkę lub delikatną, dziecięcą skórę. Unikaj także cienkich paseczków, które mogą się zerwać podczas aktywności oraz sznurówek, które bywają problematyczne dla przedszkolaka.
Na koniec – najważniejsze – nie kupuj kapci bez dziecka! Pozwól, aby pociecha przymierzyła parę w sklepie, sprawdź jak się w nich czuje, poproś, aby przeszła się po sklepie. Obserwuj w jaki sposób się porusza, czy stopa “nie chlapie” w bucie, czy po zdjęciu kapci nie pojawią się zaczerwienienia i otarcia na skórze. Przymierz kilka par, aby upewnić się, która z nich najlepiej leży i zapewnia największy komfort.
Bibliografia:
[1] Pfeiffer, M., Kotz, R., Ledl, T., Hauser, G., & Sluga, M. (2006). Prevalence of flat foot in preschool-aged children. Pediatrics, 118(2), 634-639.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać