Boże Narodzenie to święto obchodzone 25 grudnia, które wywodzi się z chrześcijańskiej tradycji upamiętniającej narodziny Jezusa Chrystusa. Wiąże się z licznymi tradycjami i symbolami głęboko zakorzenionymi w kulturze, takimi jak świętowanie Wigilii i wspólne kolędowanie. W przedszkolach jest to okazja do integracji dzieci poprzez wspólne aktywności, które uczą wartości takich jak współpraca, dzielenie się i szacunek dla tradycji. Działania te dodatkowo obejmują przedstawienia, zajęcia artystyczne i poznawanie zwyczajów świątecznych.
Spis treści
ToggleRozpoczęcie dnia rozpoczyna się od zaproszenia dzieci na dywan, co sprzyja stworzeniu atmosfery skupienia i współpracy. Nauczyciel może rozpocząć rozmowę od pytania, jakie znaki zimy dzieci zauważyły w drodze do przedszkola, co angażuje je emocjonalnie i przygotowuje na świąteczne zajęcia. Taka przestrzeń integruje grupę i pozwala dzieciom poczuć się komfortowo. Przedstawione zostają cele zajęć, które pomagają zrozumieć plan dnia i budują zaangażowanie maluchów.
Dzieci uczestniczą w rozmowach o charakterystyce zimy, takich jak zmieniająca się pogoda i zimowe aktywności. Omawiane są tradycje świąteczne, m.in.:
Te rozmowy wprowadzają dzieci w tematykę Bożego Narodzenia i kształtują ich wiedzę o jego znaczeniu kulturowym. Nauczyciel może zapytać na przykład, jakie tradycje świąteczne dzieci znają z domu, co pomaga włączyć je aktywnie w dyskusję.
Boże Narodzenie to czas pełen bogatych tradycji, które są ważnym elementem polskiej kultury. W przedszkolach dzieci mają okazję poznać najważniejsze zwyczaje związane z tym wyjątkowym świętem, co pomaga im lepiej zrozumieć wartości wspólnoty i dzielenia się. Nauczyciel wyjaśnia się najważniejsze zwyczaje, takie jak:
Dzieci poznają także symbolikę opłatka, który reprezentuje zgodę i pojednanie w rodzinie i w społeczności.
Zajęcia artystyczne to nic innego jak wykonanie ozdób z różnorodnych materiałów, takich jak papier, plastelina czy drewno. Każde dziecko ma możliwość zaprezentowania swojej pracy, co wzmacnia ich poczucie własnej wartości. Przykładowo, dzieci mogą tworzyć papierowe łańcuchy, ozdoby w kształcie gwiazd z brokatem lub malowane bombki, które staną się częścią świątecznych dekoracji sali. Dekorowanie sali angażuje dzieci w działania zespołowe, rozwija kreatywność i buduje świąteczny nastrój.
Gry integracyjne stanowią doskonałą okazję do wspierania współpracy i budowania relacji między dziećmi. Jedną z proponowanych aktywności może być gra „tańczące śnieżynki”, w której dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, naśladując opadające płatki śniegu, a na przerwę w muzyce przyjmują różne „śnieżne” pozy. Inną opcją jest zabawa „polowanie na prezenty”, polegająca na szukaniu ukrytych w sali ozdób świątecznych. Te aktywności rozwijają koordynację ruchową, zachęcają do współpracy i wprowadzają element rywalizacji w przyjaznej atmosferze. Program obejmuje różnorodne aktywności, które wspierają rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci. Zagadki tematyczne pozwalają rozwijać logiczne myślenie, na przykład: „Co ma cztery nogi, ale nie chodzi?” (odpowiedź: stół). Wspólne śpiewanie kolęd i pastorałek, takich jak „Cicha noc” czy „Przybieżeli do Betlejem”, umożliwia dzieciom naukę tradycyjnych melodii i pogłębia atmosferę świąt. Kolędowanie wzmacnia umiejętności społeczne dzieci i tworzy atmosferę bliskości.
Na zakończenie zajęć przedszkolaki składają sobie życzenia, które są okazją do wyrażenia życzliwości i wdzięczności. Nauczyciel może też zachęcić dzieci, aby opowiedziały o swoich ulubionych momentach z dnia lub podzieliły się planami na święta z rodziną.
Spotkanie może zakończyć się także wspólnym zaśpiewaniem kolędy lub symbolicznym gestem, takim jak zapalenie świątecznej świecy, co dodatkowo podkreśli atmosferę wspólnoty. Te chwile pozwalają na wzmocnienie więzi między uczestnikami oraz pozostawiają niezapomniane wspomnienia.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać