Jeszcze kilka lat temu wskaźniki liczbowe określające procent występowania ADHD w populacji wynosiły od 1% do nawet 20% (DuPaul i in., 1992). Tak duża liczba wywoływała w rodzicach szereg obaw — zwłaszcza w obrębie odpowiedniej diagnostyki i pomocy dzieciom, które objęte są tym zespołem. Jak dziś wyglądają te statystyki, czy obawy były słuszne i jak wygląda współczesne rozpoznanie ADHD? Jak wyglądają objawy ADHD i co powinno być alarmujące zwłaszcza wśród przedszkolaków? Co o tym mówi Amerykańska Akademia Pediatrii?
Spis treści
ToggleZespół ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) – tj. zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. Definiuje się ją jako “trwały wzór zachowań nadaktywno-impulsywnych lub/i wynikających z zakłóceń uwagi, które występują istotnie częściej i mają większe nasilenie niż tego typu zachowania obserwowane u osób na podobnym poziomie rozwoju”.
Tak szeroka definicja sprawia, że diagnoza ma charakter tzw. objawowy — tj. bazuje na konfrontowaniu i ocenianiu obserwowanych u dziecka zachowań (zwykle na bazie charakterystycznych i kryterialnych symptomów tego zaburzenia). Najczęściej diagnoza stawiana jest wśród dzieci w wieku 2-6 lat (czasem do 9. roku życia), ale nie oznacza to, że niemożliwe jest podjęcie diagnostyki w życiu dorosłym.
Symptomy ADHD to m.in.:
Rozpoznanie bywa kłopotliwe ze względu na konieczność bacznej i często długotrwałej obserwacji, analizy, przeprowadzenia wywiadów i porównywania zachowań dziecka w placówce i w domu. Brak specyficznych objawów sprawia, że diagnoza wymaga skrupulatności i uważności, a rodzic i nauczyciel musi oceniać niepokojące objawy, bezpośrednio spoglądając na dziecko. Dopiero potem możliwe jest przeprowadzenie testów psychologicznych oraz dalszych badań w obrębie zaburzeń somatycznych (np. chora tarczyca). Warto przy tym dodać, że dzieci mogą zachowywać się tak, jakby miało kilka objawów ADHD. Nie oznacza to jednak, że ów zespół występuje i diagnoza jest jednoznaczna.
Wśród kluczowych czynników, które mają wpływ na rozwój ADHD, wymienia się:
Pierwsze typowe objawy ADHD pojawiają się zwykle przed ukończeniem 5. roku życia. Dlatego też rozpoznanie zespołu w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym jest najłatwiejsze i najczęściej podejmowane przez specjalistów. Podstawą jest ogólnie rozumiana nadruchliwość i impulsywność, co może wywoływać np. uczucie odrzucenia przez otoczenie i stosowanie przemocy. Taka sytuacja zwykle jest pierwszym krokiem ku diagnozie — ogólny niepokój otoczenia oraz duża aktywność ruchowa dziecka, wymagająca nieustannego nadzoru opiekunów to sygnał, aby udać się do specjalistów. Co ważne — maluchy z ADHD w wieku przedszkolnym bardzo chcą nawiązywać relacje z innymi dziećmi, ale przez ruchliwość im się to nie udaje (a nawet relacje te kończą się popychaniem i agresją).
Alarmujące powinny być także sytuacje, w których dziecko ulega lżejszym lub poważniejszym wypadkom (np. podczas zabawy).
Diagnoza opiera się na obserwacji dziecka i testach diagnostycznych, wybranych przez psychologa-diagnostę. Kluczowy jest także wywiad z rodzicami np. na temat niepokojących objawów. Ważne jest także zebranie informacji dot. relacji, funkcjonowania przedszkolaka w placówce, zachowaniu w domu. Ostatnim krokiem jest przeprowadzenie testów diagnostycznych (testy Conners Rating Scale, Young-DIVA), opartych na konkretnych metodach metodologicznych. Proces ten jest długotrwały i nie odbywa się na jednej wizycie, dlatego też rodzice muszą uzbroić się w cierpliwość.
Metody terapii wybierane są przez specjalistów na podstawie objawów i zaobserwowanych wniosków (pomóc mogą w tym testy psychologiczne). Zwykle leczenie ADHD odbywa się poprzez:
W skrajnych przypadkach konieczne jest leczenie farmakologiczne.
Kluczowe w procesie rozwoju jest wsparcie — rozumiane jako nie tylko diagnostykę, ale także leczenie oraz pomoc w codzienności. W tym celu należy przestrzegać 6. ogólnych zasad.
[1] Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., & Bryńska, A. (2008). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej: przewodnik dla rodziców i wychowawców. Psychiatria Polska, 42(1).
[2] Borkowska, A. (2005). Impulsywność poznawcza w zespole ADHD. Psychologia rozwojowa, 10(3).
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać