W placówkach i oddziałach przedszkolnych tworzone są tzw. grupy. Te najczęściej buduje się na podstawie wieku przedszkolaków — tj. 3-latkowe i starszaki odbywają zajęcia w osobnych salach, z indywidualnie przygotowanymi programami. Zdarza się jednak, że dyrekcja podejmuje decyzję o łączeniu grup (czyli tworzeniu tzw. grup mieszanych). Zmiana ta bywa kontrowersyjna dla wielu rodziców, którzy obawiają się o poziom edukacji przedszkolnej i szczegółowy rozkład dnia. Czy te wątpliwości są słuszne? Czy dyrektor przedszkola może tworzyć takie grupy i czym (zazwyczaj) jest to podyktowane?
Spis treści
ToggleZdarza się, że dyrektor przedszkola łączy kilka, niewielkich grup w jedną, licząc, że w ten sposób sprawniej zrealizuje program edukacyjny. Jeśli więc brakuje kadry, a przedszkole jest niewielkie i nie dysponuje wystarczającą ilością sal — opcja łączenia grup wydaje się być rozsądnym rozwiązaniem. Niektóre przedszkola decydują się na ten krok również ze względu na przyjętą metodę wychowawczą. Tak oto Montessori oraz przedszkola waldorfskie zachęcają dzieci do kontaktu i interakcji społecznych, bez względu na wiek.
Warto jednak pamiętać, że łączenie grup zawsze powinno być determinowane dobrem dziecka. W edukacji przedszkolnej priorytetem jest prawidłowy rozwój maluchów, dlatego też rodzic, który podejrzewa, że decyzja ta wpłynęła negatywnie na ich pociechę, może złożyć sprzeciw dla tych decyzji.
Decyzja o łączeniu grup wiąże się zarówno z licznymi korzyściami, jak i wyzwaniami. Dotyczy to zwłaszcza publicznego przedszkola, na które nałożono konkretne wytyczne i obostrzenia w zakresie prowadzenia zająć, liczebności grup itd.
Mówiąc o korzyściach, mamy na myśli:
Wychowanie przedszkolne, polegające na łączeniu grup, pociąga za sobą wyzwania, tj.:
Organ prowadzący przedszkole powinien przede wszystkim brać pod uwagę dobro dziecka. Pod mianem „dobra” mamy na myśli pełnię bezpieczeństwa oraz zapewnienie dogodnych warunków rozwojowych. Nie ma obecnie żadnych konkretnych zapisów prawnych w tym obszarze, dlatego też decyzja w dużej mierze spoczywa na barkach dyrektora przedszkola. Jedynym warunkiem jest konieczność zatwierdzenia przez organ prowadzący takiej formy organizacji (§ 8 załącznika nr 1 rozporządzenia z 21 maja 2001 r.)[1].
W podjęciu tej decyzji placówka — oprócz dobra maluchów — powinna wziąć pod uwagę:
Decyzje związane z łączeniem grup pociągają za sobą zarówno pozytywne, jak i negatywne konsekwencje. Jakie?
Pozytywne:
Negatywne:
Rodzice często martwią się, że dyrekcja podejmie decyzję o łączeniu grup bez ich zgody i z nie uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia. Warto pamiętać, że o ile organ prowadzący może otworzyć oddział mieszany, to nie może zapominać o… komunikacji z opiekunem. Jeśli więc rodzic czuje się niepewnie z tym pomysłem, powinien zgłosić swoje preferencje dyrektorowi. Ostatecznie jednak decyzja w sprawie zakwalifikowania dziecka do konkretnego oddziału leży w kompetencji dyrektora przedszkola (§ 5 ust. 1 załącznika nr 1 rozporządzenia z 21 maja 2001 r.).
Niektórzy rodzice z kolei uważają, że łączenie grup jest korzystne dla społecznego i emocjonalnego rozwoju dzieci. Powierzają więc tę decyzję dyrektorowi, który wie najlepiej, jak przedszkole funkcjonuje i które rozwiązanie będzie optymalne. Z racji tego, że wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat wielu opiekunów cieszy się na więc, że maluch będzie mógł opiekować się młodszymi dziećmi lub, że zapozna się z potrzebami starszych grup.
Opiekun, który czuje się niepewnie z tą decyzją, odczuwa dyskomfort lub ma pytania — powinien porozmawiać z nauczycielami i dyrekcją. Może się okazać, że powstałe wątpliwości nie są słuszne, a pomysł zrealizuje w pełni podstawę programową.
Bibliografia:
[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 ze zm.)
[2] Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać