Przejście z domowego zacisza, do przedszkolnej sali pełnej rówieśników, to jedno z największych wyzwań w życiu młodego człowieka. Dla wielu rodziców jest to również moment pełen emocji i niepewności. Nic w tym dziwnego — maluchy różnie przechodzą ten etap[2], a miłość rodziców nakazuje im nieść wsparcie i pomoc. To wtedy w głowie opiekunów pojawiają się pytania: jak przebiega przystosowanie psychospołeczne dziecka w przedszkolu? Ile trwa proces adaptacji? Czego potrzebuje maluch, borykający się z trudnościami?
Spis treści
ToggleKażdy maluch przeżywa etap adaptacji w inny sposób. Jedne przedszkolaki zaakceptują te zmiany, podczas gdy inne będą borykać się z zespołem różnych objawów — psychicznych, emocjonalnych, relacyjnych i rozwojowych. Te różnice wynikają bezpośrednio z indywidualnych, wychowawczych i osobowościowych predyspozycji (o których nieco więcej wspominamy poniżej).
Sygnałem, że maluch boryka się z trudnościami, może być:
Trudno jest wskazać, jaki jest standardowy czas adaptacji dziecka do przedszkola. Okres ten trwać może kilka dni lub kilka tygodni. Niektóre maluchy mogą potrzebować nawet kilku miesięcy i zaangażowania specjalistów. Tak duża rozpiętość czasu wynika z faktu, że każde dziecko jest indywidualną i wyjątkową jednostką, a przebieg adaptacji dziecka uzależniony jest od wiedzy i zaangażowania dorosłych.
Specjaliści wskazują, że na tempo adaptacji dziecka w przedszkolu wpływają zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne [1] (wynikające bezpośrednio z temperamentu i osobowości dziecka). Kluczowym determinantem jest więc np.;
Kluczem w procesie adaptacji jest odpowiednie przygotowanie malucha do zmian. Dziecko, które jest świadome, rozumie zależności oraz nowe środowisko, dużo lepiej radzi sobie w grupie. Nikt nie lubi być zaskakiwany, dlatego też tak ważna jest rozmowa, w której rodzic wyjaśni m.in. specyfikę środowiska przedszkolnego, odpowie na pytania, pomoże maluszkowi i poświęci mu odpowiedni czas. W procesie tym pomóc mogą książeczki, pacynki, a także bajki. Niektóre placówki organizują także tzw. dni otwarte, w których to przedszkolak poznaje grupę, salę zabaw, nowe zabawki. Podczas rozmowy ważne jest, aby używać krótkich komunikatów — najlepiej nacechowanych pozytywnie.
Nauczyciele z kolei powinni budować proces adaptacyjny na konkretnych zabawach i zajęciach. Empatia, szacunek i zrozumienie dla emocji to podstawa, którą powinien kierować się doświadczony pedagog. Zabawy adaptacyjne powinny więc angażować całą grupę, a ich poziom trudności musi być dostosowany do wieku malucha.
Zrozumienie, na czym polega proces adaptacji, empatia, brak presji i poświęcenie czasu maluchowi to niezwykle ważny element w kontekście rozwoju dziecka. Specjaliści podkreślają tym samym, że udany proces adaptacji pociąga za sobą:
Adaptacja dziecka jest ważnym etapem, który może mieć wpływ na późniejsze umiejętności i rozwój. Zdarza się więc, że w procesie tym potrzebne jest wsparcie psychologa dziecięcego, pedagogów i innych specjalistów. Głównym impulsem do skorzystania z tej formy pomocy jest zmiana zachowania dziecka, tj.
Bibliografia:
[1] Fulghum–filozof, R. Adaptacja dziecka do przedszkola.
[2] Łaszkiewicz, A. Adaptacja dzieci w przedszkolu.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać