Adaptacja to proces przystosowania malucha do nowych wyzwań i nowego środowiska (np. do przedszkola i szkoły podstawowej). Czas jej trwania jest mocno uzależniony od malucha, jego przygotowania, cech osobowościowych oraz… zaangażowania przedszkola. Nie da się bowiem ukryć, że udział pedagogów i pomoc nauczycieli jest niezbędna, aby proces ten przebiegał sprawnie i bezproblemowo. Wielu rodziców, obawiając się tego etapu, zastanawia się, czy przedszkole może odmówić adaptacji? Jak ta odmowa ma się do podstawy programowej kształcenia ogólnego?
Spis treści
ToggleObecnie istnieje ogrom programów adaptacyjnych[2], a wiele placówek stosuje własne, przetestowane procesy. Najczęściej te rozpoczynają się już w czerwcu, bazując na serii spotkań, w których biorą udział rodzice[1]. Na pewnym etapie placówka może organizować spotkania dla rodziców z dziećmi — m.in. w celu pokazania zajęć w środowisku przedszkolnym. Zdarza się, że przedszkole organizuje tzw. rzeczywisty dzień, kiedy to dzieci słuchają bajek lub wykonują polecania, ucząc się nowych reguł.
Popularną metodą jest wręczanie upominków i pamiątek z pierwszych dni[1]. Ten drobny gest ma budować pozytywne skojarzenia z placówką. Po tym etapie prowadzone są następne kroki adaptacyjne, tj. zachęcanie do wspólnej zabawy, odpowiadanie na pytania i poświęcanie uwagi dziecku, które wykazuje trudności. Cel jest jeden: gdy dziecko przekracza próg przedszkola, musi odczuwać komfort emocjonalny.
Najważniejsze praktyki związane z adaptacją przedszkolną to:
Adaptacja dziecka w przedszkolu nie jest procesem obowiązkowym. Prowadzenie zajęć o tym charakterze to głównie dobra wola placówki, a nie element, który może wymagać rodzic. Wybierając więc placówkę pierwszego wyboru, warto dopytać, czy pedagodzy uwzględniają przeprowadzenie tego procesu i co może zrobić rodzic w sytuacji, gdy maluch pod opieką personelu przedszkola sprawia problemy przystosowawcze.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej nie nakłada na dyrektorów przedszkoli i oddziały przedszkolne obowiązku organizowania zajęć adaptacyjnych. Prowadzenie ich to wyłącznie efekt wewnętrznych ustaleń i stworzonego wcześniej statutu placówki. Co kluczowe — przedszkole nie ma w obowiązku tłumaczenia się ze swojej decyzji, a przyczyną odmowy adaptacji może być np. brak kompetentnej kadry, niewystarczająca ilość nauczycieli, zbyt licznych grup itd.
Jeśli Twoje dziecko trudno przechodzi adaptację, warto przeanalizować prowadzone zajęcia oraz stopień zaangażowania pedagogów. Może się bowiem okazać, że maluch ma zaburzone poczucie bezpieczeństwa, czuje się skrępowane i niepewne siebie, dlatego też nie jest w stanie uczestniczyć w zajęciach i zabawach z rówieśnikami.
Problemy w tym obszarze to także sygnał dla rodziców, że warto rozważyć dodatkowe zajęcia z integracji sensorycznej i terapię manualną. Dzięki nim maluch lepiej odnajdzie się w nowym środowisku i chętniej weźmie udział w grupowych zajęciach. W skrajnych przypadkach warto rozważyć przedszkole integracyjne oraz pomoc specjalistów zewnętrznych — np. psychologa dziecięcego.
Trzecim powodem, dla którego maluch może nie adaptować się w przedszkolu, są… błędy wychowawcze popełniane przez rodziców. ZByt duża zażyłość z opiekunami, wyręczanie dziecka i brak odpowiedniego przygotowania do zajęć to nierzadko główny powód, dla którego maluchy niechętnie podejmują się nauki szkolnej.
Adaptacja ma za zadanie pomóc dziecku odnaleźć się w nowym środowisku. Jej brak może więc pociągnąć za sobą lawinę nieprzyjemnych i trudnych konsekwencji. Mowa tu o m.in.:
Jeśli przedszkole nie przeprowadza zajęć adaptacyjnych (np. z powodu trudności organizacyjnych), rodzic może pomoc swojemu potomkowi w nieco inny sposób.
Oczywiście niezmiennie pomocna może być konsultacja z psychologiem dziecięcym, który postawi ewentualne diagnozy i pomoże maluchowi w pokonaniu trudności. W skrajnych przypadkach — jeśli rozwój dziecka jest zachwiany, a przedszkole nie jest skore do pomocy — warto rozważyć zmianę placówki (i docelowo szkoły specjalnej przysposabiającej).
Bibliografia:
[1] Fulghum–filozof, R. Adaptacja dziecka do przedszkola.
[2] Łaszkiewicz, A. Adaptacja dzieci w przedszkolu.
[3] Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać