Logopeda to zawód, łączący w sobie zarówno elementy pedagogiki, jak i psychologii oraz medycyny. Specjalista ten zajmuje się badaniami w zakresie diagnostyki oraz rozwoju mowy — i to na różnych etapach życia. Mitem jest, jakoby logopeda zajmował się wyłącznie terapią zaburzeń komunikacji — jego rola jest znacznie szersza, a zakres zadań — jest znacznie bardziej złożony. Osoba ta wydaje się być nieoceniona zwłaszcza w przedszkolu, kiedy to rozwój mowy zachodzi w sposób najbardziej dynamiczny. Zatem, czy placówka powinna zapewnić konsultacje z takim specjalistą? Jaki jest optymalny czas trwania zajęć logopedycznych? Czy (i jakie?) zapisy MEN nakazują w publicznych przedszkolach zatrudnienie logopedów? Odpowiadamy.
Spis treści
TogglePraca logopedy głównie koncentruje się na wczesnym wykrywaniu, diagnozowaniu i terapii zaburzeń mowy u dzieci w wieku przedszkolnym. Specjalista więc nie tylko wspiera prawidłowy rozwój, ale także pomaga w korygowaniu wad wymowy, zaburzeń płynności mowy (np. jąkania) oraz innych problemów związanych z komunikacją. W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej logopedy wymienia się:
Jak podaje Instytut Rozwoju Edukacji[1] – to organ prowadzący ustala tygodniowo, obowiązkowy wymiar godzin pracy, w zależności od m.in. liczby maluszków w potrzebie kształcenia specjalnego.
A ile trwają zajęcia logopedyczne? Standardowe ćwiczenia zajmują 60 minut (1h zegarowa), a nie 45 minut, jak to bywa w przypadku lekcji szkolnych.
Mówiąc o metodach pracy logopedy w przedszkolu, zwykle wyróżnia się trzy, najskuteczniejsze:
Ku niezadowoleniu rodziców, trzeba podkreślić, że w przedszkolach, szkołach i placówkach edukacyjnych nie ma obowiązku prowadzenia zajęć logopedycznych. Jeśli więc w danym oddziale pojawia się ten specjalista — jest to pewnego rodzaju dobra wola i przewaga konkurencyjna, którą chce budować dyrektor placówki. Oczywiście nauczyciele muszą zwracać uwagę na ewentualne problemu komunikacyjne przedszkolaków, podpowiadając rodzicom o konieczności podjęcia terapii. Ta jednak może odbywać się poza siedzibą przedszkola.
Sytuacja nieco inaczej wygląda w przypadku placówek prywatnych. Te, ze względu na wysoką wartość czesnego, wprowadzają terapię logopedyczną do swojego stałego harmonogramu zajęć.
Osoba, upoważniona do udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej oraz do prowadzenia zajęć logopedycznych musi wykazać się odpowiednimi kwalifikacjami oraz wykształceniem. Dokładnie mówi o tym rozporządzenie MEN[2], wg. którego terapię tego typu może prowadzić osoba, która ukończyła pedagogikę wczesnoszkolną z logopedią szkolną (licencjat) oraz studia magisterskie (w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej z podstawami logopedii).
Zajęcia logopedyczne w przypadku niepublicznych i publicznych przedszkoli dobierane i organizowane są pod potrzeby maluchów. Nie ma więc sztywnego harmonogramu i trybu, który dotyczy każdego dziecka. Prowadzona terapia oraz ćwiczenia muszą być uzasadnione potrzebami ucznia, bazując przy tym na:
Zdarza się, że niektóre terapie potrzebują integracji z innymi specjalistami, a zajęcia logopedyczne mogą być częścią szerszego programu terapeutycznego, obejmującego na przykład terapię sensoryczną.
Istnieje mnóstwo zalet organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej, w tym logopedycznej. Należy więc ją traktować nie tylko jako pomoc, ale jako podstawowe wsparcie w rozwijaniu zdolności komunikacyjnych swojego dziecka. Rodzice powinni zainteresować się tym obszarem, bowiem:
Bibliografia:
[1] Pełen etat logopedy: ile godzin pracy?, Instytut Rozwoju Edukacji [dostęp: https://www.ire-studia.edu.pl/pelen-etat-logopedy-ile-godzin-pracy/]
[2] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli § 21 rozporządzenia MEN z 12 marca 2009 r. – Dz.U. 2009 nr 50 poz. 400
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać