Zatrudnienie w przedszkolu wymaga odpowiednich umiejętności i kwalifikacji. Przedszkolanka musi bowiem nie tylko posiadać konkretne zaplecze teoretyczne, ale także szereg umiejętności czy cech osobowościowych, tj. empatia i cierpliwość. Czy tak konkretne podejście oznacza, że praca z dziećmi wymaga ukończenia konkretnego kierunku studiów? Czy bez dyplomu można podjąć się takiej pracy?
Spis treści
ToggleNie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby zostać przedszkolanką, wymagane jest wykształcenie wyższe. Nauczyciel w przedszkolu musi bowiem ukończyć studia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna lub inny kierunek pedagogiczny z przygotowaniem pedagogicznym, które obejmuje specjalizację związaną z edukacją i opieką nad dziećmi w wieku przedszkolnym (tzw. studia pierwszego stopnia).
Oznacza to, że osoby bez wyższego wykształcenia mogą pracować w przedszkolu na innych stanowiskach, które nie wymagają takich kwalifikacji, np. jako pomoc nauczyciela, opiekun w żłobku lub w ramach innych stanowisk pomocniczych. W takich przypadkach, ważne są doświadczenie w pracy z dziećmi oraz posiadanie odpowiednich kursów lub szkoleń, które przygotowują do zajmowania się dziećmi, choć i te mogą mieć określone wymogi dotyczące minimalnego poziomu wykształcenia.
W niektórych sytuacjach, osoby z doświadczeniem i kursami kwalifikacyjnymi mogą również pracować w przedszkolach jako asystenci nauczyciela, wspierając pracę nauczycieli wykwalifikowanych, jednak odpowiedzialność za prowadzenie zajęć dydaktycznych zawsze spoczywa na osobach posiadających odpowiednie kwalifikacje pedagogiczne.
Praca w przedszkolu jako nauczyciel wymaga odpowiednich kwalifikacji, które są regulowane przez przepisy prawa oświatowego. Mowa tu nie tylko o wykształceniu kierunkowym, ale także o konkretnych kwalifikacjach czy cechach osobowościowych, które są niezbędne w pracy z najmłodszymi. Jakie zatem są wymagania na stanowisku przedszkolanki?
Wymagane jest przede wszystkim ukończenie studiów na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna lub innego kierunku pedagogicznego z przygotowaniem pedagogicznym skoncentrowanym na edukacji dzieci w wieku przedszkolnym. Studia te dostarczają wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, metodyki nauczania, pedagogiki, a także są źródłem szeregu umiejętności praktycznych, które są niezbędne do edukacji i wsparcia rozwojowego maluszków.
Tak, aby zostać nauczycielem przedszkola, wykształcenie wyższe jest konieczne. Jest to wymóg, który zapewnia, że osoby pracujące z dziećmi mają odpowiednie przygotowanie merytoryczne i metodyczne.
Asystent nauczyciela przedszkola pełni bardzo ważną rolę, wspierając nauczyciela w codziennych zadaniach. Obejmuje to pomoc w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć dydaktycznych, opiekę nad dziećmi, pomoc w organizacji wycieczek i imprez przedszkolnych, a także wspieranie dzieci w codziennych czynnościach takich jak posiłki czy ubieranie się. Asystent może również pomagać w obserwacji rozwoju dzieci i w dokumentowaniu postępów w nauczaniu.
Jedną z podstawowych regulacji prawnych jest art. 15. – [Zatrudnienie w szkole publicznej, przedszkolu niepublicznym lub branżowym centrum umiejętności osoby niebędącej nauczycielem]. Oprócz tego na uwagę zasługuje tzw. Lex Czarnek.
„Lex Czarnek„, czyli nowelizacja ustawy Prawo oświatowe, wprowadzona przez ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka, wnosi szereg zmian w systemie edukacji. Reforma ta zakłada m.in. wprowadzenie bardziej elastycznych zasad dotyczących kwalifikacji nauczycielskich, co ma na celu łatwiejsze zatrudnianie specjalistów z różnych dziedzin. W kontekście przedszkoli te zmiany mogą dotyczyć nauczycieli specjalistów (np. nauczania języków obcych, muzyki, czy wychowania fizycznego), którzy nie muszą posiadać pełnych kwalifikacji pedagogicznych, ale muszą spełniać określone wymagania dotyczące przygotowania do pracy dydaktycznej z dziećmi. Dodatkowo Lex Czarnek umożliwia szersze niż dotychczas wykorzystanie roli asystentów nauczyciela.
Dyrektor przedszkola odgrywa kluczową rolę w procesie zatrudnienia, nierzadko pełniąc główny filar zarządzania kadrami. To on musi skutecznie ocenić potrzeby przedszkola, biorąc pod uwagę liczbę dzieci, grupy wiekowe, specjalne potrzeby edukacyjne dzieci oraz program nauczania. Na tej podstawie planuje rekrutację odpowiednich nauczycieli i personelu pomocniczego, a także odpowiada za przygotowanie ogłoszeń o pracy, w których precyzuje wymagane kwalifikacje, doświadczenie oraz umiejętności, jakich oczekuje od kandydatów. Tak duży przekrój obowiązków uzupełniają procesy rekrutacji, gdzie dyrekcja przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami. W trakcie rozmów organ ten ocenia nie tylko kwalifikacje merytoryczne, ale również umiejętności interpersonalne i przygotowanie do pracy z dziećmi.
Osoba nieposiadająca niezbędnych uprawnień do pracy na określonym stanowisku nauczyciela może zostać zatrudniona w placówce edukacyjnej, jeżeli uzyska na to zgodę kuratora oświaty. Możliwość taka jest przewidziana w Karcie Nauczyciela dla nauczycieli, natomiast dla osób, które nie są nauczycielami, podstawa prawna znajduje się w artykule 15 ustawy Prawo oświatowe.
Brak wykształcenia kierunkowego nie zamyka kompletnie drogi przed pracą z dziećmi. Osoby nieposiadające kwalifikacji nauczycielskich mogą bowiem pełnić w przedszkolach różne role wspierające.
Osoby bez kwalifikacji pedagogicznych nie mogą samodzielnie prowadzić zajęć dydaktycznych ani być odpowiedzialne za edukacyjny rozwój dzieci. Ich rola musi być zawsze wspierająca i pod nadzorem kwalifikowanych nauczycieli. Takie osoby nie mogą więc być prawnie odpowiedzialne za grupę dzieci, co oznacza, że nie mogą pełnić roli głównego nauczyciela czy wychowawcy grupy.
[1] Art. 15. – [Zatrudnienie w szkole publicznej, przedszkolu niepublicznym lub branżowym centrum umiejętności osoby niebędącej nauczycielem] – Prawo oświatowe. Dz.U.2024.737 t.j
Photo of A teacher playing with blocks in the kindergarten classroom, surrounded by children sitting at tables and building block structures on them. The room is well-lit and has wooden furniture. In one table there's an adult woman wearing glasses smiling while looking to camera. She wears casual like jeans or T-shirt and her hair cut short. There are other kids around the same age as the others but different sizes and races, they play together happily using colorful cubes and small toys. Shot taken from front angle with Canon EOS R5 mirrorless camera using a wide-angle lens
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać