Opinia, wydawana przez przedszkole, jest cenną informacją, która może mieć znaczenie nie tylko w kontekście dalszej diagnozy problemów rozwojowych, ale także — w kontekście rekrutacji do nowej, innej placówki. Co docelowo powinno się w niej pojawić i czy placówka stoi w obowiązku wystawienia dokumentu na prośbę rodziców dziecka?
Spis treści
TogglePrawo oświatowe jasno wskazuje, że placówka powinna wydać opinię o funkcjonowaniu przedszkolaka na każdy wniosek rodzica lub poradni psychologiczno-pedagogicznej (§ 5 ust. 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania poradni oraz § 7 ust. 2 rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające). Dokument wystawia pedagog/placówka/wychowawca, który omawia kilka obszarów rozwojowych i społecznych.
Opinie wystawiane są wyłącznie na życzenie i wniosek opiekunów lub poradni psychologiczno- pedagogicznej. Oznacza to, że placówka „sama z siebie” nie tworzy takich dokumentów, m.in. ze względu na czasochłonne aktualizowanie oraz złożoność procesu. Przyjmuje się więc, że opinię opracowano na potrzeby dziecka, a jej celem nie jest diagnostyka, a wydawanie oceny, która ma pomóc rodzicom lub specjalistom w dalszych etapach edukacji. Wystawiona opinia jest bezterminowa — tj. nie traci swojej ważności i może być użyta w dowolnym momencie.
Obecnie żadne regulacje nie narzucają treści statutu, który dookreślałby formę oraz zawartość opinii. Dlatego też dokumenty mogą różnić się między sobą, w zależności od stosowanego szablonu. W dużym uogólnieniu można przyjąć, że w opinii znajdują się takie informacje, jak:
Przepisy prawa oświatowego nie narzucają formy i konstrukcji statutu, który regulowałby opinie, wystawione przez przedszkole. Przyjmuje się jednak, że w statucie powinny pojawić się takie informacje, jak: cel oraz zadania placówki, zasady współpracy z opiekunami, organizację oraz prace z poradniami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i sposób wykonywania wszystkich tych, powyższych obowiązków (art. 98 ust. 1 pkt 4, 7, ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo oświatowe). Według tych wszystkich wytycznych następnie tworzona jest opinia, która opisuje nie tylko problemy rozwojowe, ale także dotychczasowe aktywności, problemy relacyjne, a także stopień zaangażowania rodziców.
Głównym celem wystawianej opinii jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych, poprzez zidentyfikowanie mocnych stron dziecka oraz obszarów, które wymagają dalszego rozwoju. Ponadto jest to forma wsparcia, zrozumienia potrzeb emocjonalnych i społecznych dzieci, co w ostateczności ma doprowadzić do poprawy wielu zdolności — np. w zakresie nawiązywania pozytywnych relacji z rówieśnikami i dorosłymi. Wystawiona opinia to także forma monitoringu, śledzenia postępów i wczesnego rozpoznawania ewentualnych opóźnień lub zaburzeń rozwojowych.
Ponadto ocena niesie za sobą korzyści, tj.:
Istnieje wiele technik i narzędzi, które stanowią za solidne wsparcie w procesie wystawiania oceny. Najczęściej wykorzystuje się przy tym:
Pozytywne opinie i uznawanie osiągnięć dziecka mogą znacząco wpłynąć na jego motywację do nauki i eksplorowania nowych obszarów. Dziecko, które czuje się docenione, jest skłonne do podejmowania nowych wyzwań. To nijako wynika z możliwości wczesnego wykrywania obszarów wymagających wsparcia, tj. trudności rozwojowych, na postawie których wprowadzane są nowe, spersonalizowane metody (uwzględniające np. inne tempo nauki). Dzięki temu dziecko otrzymuje niezbędne wsparcie i zgłębia wiedzę oraz konkretne umiejętności — tak, jak inne dzieci.
Krok 1: Współpraca z psychologami, pedagogami specjalnymi, logopedami, terapeutami. Na podstawie oceny tworzony jest tzw. indywidualny plan rozwoju (IPR) lub indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, który uwzględnia specyficzne potrzeby dziecka.
Krok 2: Na podstawie IPR dostosowuje się przestrzeń przedszkolną do potrzeb dziecka, np. poprzez zapewnienie spokojnego miejsca do nauki, dostosowanie mebli czy zapewnienie pomocy dydaktycznych.
Krok 3: Na koniec planowane są zajęcia z logopedą, terapeutą zajęciowym, psychologiem czy innymi specjalistami w zależności od potrzeb dziecka. Te przeprowadza dedykowany specjalista.
Bibliografia:
1. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 900) – art. 98.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2061) – § 7 ust. 2.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2499) – § 5 ust. 5.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać