Artykuł 69. prawa oświatowego odnosi się nie tylko do definicji, ale także sposobu pracy tzw. rady pedagogicznej. Idąc za nim — w szkole, która zatrudnia co najmniej 3 nauczycieli, powinna funkcjonować rada, która jest „kolegialnym organem szkoły lub placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki”.[1] Jej rolą jest organizować pracę pedagogów, a same spotkania mają realny wpływ na sposób funkcjonowania placówki. Co warto o niej wiedzieć? Jakie są kompetencje rady pedagogicznej i kto przygotowuje zebrania rady pedagogicznej?
Spis treści
ToggleRada pedagogiczna to organ działający w placówkach oświatowych, pełniący kluczowe funkcje zarówno w obszarze dydaktycznym, wychowawczym, jak i organizacyjnym. Jej zadania są więc bardzo rozległe i dotyczyć mogą wielu aspektów, tj.:
Rada pedagogiczna w przedszkolu wnioskować może o np. zmiany w zakresie programu nauczania, metod dydaktycznych, nowych technologii, dotychczasowych technik nauczania, w zakresie oceniania, rozwoju zawodowego nauczycieli, organizacji doskonalenia zawodowego oraz uroczystości szkolnych.
Oczywiście zasady związane z głosowaniem w placówce mogą się różnić w zależności od regulaminu wewnętrznego oraz obowiązujących przepisów z zakresu prawa oświatowego. Dlatego też zawsze warto sprawdzić statut przedszkola, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat zakresu obowiązków i zasad funkcjonowania rady pedagogicznej. Zwykle uznaje się jednak, że prawo do głosowania mają wszyscy członkowie rady — tj.:
Zgodnie ze wspomnianym już art. 69 – „W zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.”
Protokół z posiedzenia rady pedagogicznej zazwyczaj sporządza dedykowana osoba, która pełni funkcję tzw. sekretarza rady lub protokolanta. Sekretarz zwykle wybierany jest przez członków rady, którzy głosują raz do roku. Zadaniem specjalisty jest m.in. zapisywanie przebiegu posiedzenia, wszystkich decyzji i ostatecznie — spisywanie uchwały rady pedagogicznej. W tak stworzonym dokumencie docelowo powinna pojawić się data, miejsce posiedzenia, lista obecności, zakres podejmowanej tematyki oraz na końcu — wyniki głosowania.
Na zakończenie protokół powinien być zatwierdzony — zarówno przez przewodniczącego, jak i samego protokolanta.
Tak, zwykle udział w spotkaniach rady jest obowiązkowy zarówno dla nauczycieli, jak i dla samego dyrektora placówki. Dlaczego? Rada pedagogiczna jest ważnym organem, który podejmuje szereg wniosków (w tym wnioski dyrektora), a jej posiedzenie jest kluczowe w planowaniu i ocenie pracy dydaktycznej. Obecność nauczycieli usprawnia proces podejmowania decyzji, dlatego też ewentualna nieobecność musi być uzasadniona ważnymi, losowymi przyczynami.
To zależy od sposobu organizacji, liczby tematów i celów spotkania. Zwykle posiedzenie rady trwa godzinę, a w nieco rzadszych przypadkach — dwie godziny.
Zgodnie z zapisami art. 69 – zebrania rady pedagogicznej są organizowane najpierw przed rozpoczęciem roku szkolnego, a następnie w każdym okresie (semestrze), a także w sytuacjach nagłych, losowych. Ostatnia rada odbywa się po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych (tj. na końcu czerwca lub na początku lipca).
Spotkania te mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny — zarówno z „inicjatywy dyrektora szkoły lub placówki, jak i rady szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej”.[1]
Tak, rada pedagogiczna może opiniować Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne (IPET) dla dzieci z potrzebami specjalnymi. Spotkania te mają na celu doskonalenia pracy szkoły, zwłaszcza w zakresie edukacji i sposobu wychowywania. Na takich spotkaniach specjaliści i nauczyciele zatrudnieni w placówce oceniają dotychczasowe programy, analizują je pod kątem efektywności, a następnie dostosowują je do indywidualnych potrzeb oraz ewentualnych trudności rozwojowych, zaobserwowanych wśród dzieci.
Głównym celem rady jest wspierać rozwój dzieci, tak, aby usprawnić pracę przedszkola. Podczas regularnych spotkań nauczyciele planują i analizują efektywność działań edukacyjnych, szukają nowych rozwiązań wychowawczych, analizują jak doskonalić metody pracy, szukają nowych technik nauczania, tworzą programy edukacyjno-terapeutyczne i proponują wydarzenia, które pozwolą zaangażować rodziców.
Rodzice nie są formalnymi członkami rady pedagogicznej, ale mimo to mogą być zaangażowani w niektóre aspekty, które podlegają jej obowiązkom i zadaniom. Przykładowo — mogą być zapraszani na wskazane posiedzenia rady pedagogicznej, tak, aby omówić sprawy dotyczące ich dzieci (np. w kontekście IPET) lub podejmowanych programów edukacyjnych. Zdanie opiekunów zdaje się być niezwykle ważne — to oni pomagają w ustanowieniu nowych wniosków i w ostateczności — to oni mogą być paliwem napędowym dla zmian i ewentualnych, przyszłych sugestii organizacyjnych. To kolejny dowód na to, że współpraca na linii rodzic-nauczyciel jest niezwykle ważna nie tylko w kontekście rozwoju dziecka, ale także w zakresie doskonalenia pracy pedagogów.
Bibliografia:
[1] Art. 69. Prawo oświatowe – Rada pedagogiczna – Dz.U.2023.0.900 t.j. – Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.
Wyprawka do przedszkola - o czym trzeba pamiętać