Cytrusy i ich właściwości. Które wybrać dla dziecka?

Cytrusy i ich właściwości. Które wybrać dla dziecka?

Cytrusy są nieodłącznym elementem diety każdego z nas. Posiadają wiele składników odżywczych i błonnika pokarmowego. Ponadto należą do najczęściej uprawianych owoców na świecie. Hoduje się je w Australii, Azji, ciepłych rejonach Ameryki Południowej i Północnej, a także w Europie. Drzewko cytrusowe można uprawiać również w domowych warunkach. Należy jednak pamiętać że owoce nie będą tak dorodne jak te, które można kupić w sklepie, a pierwsze zbiory można otrzymać dopiero po kilkunastu latach. Owoce cytrusowe w swoim składzie zawierają oprócz błonnika pokarmowego flawonoidy, liczne składniki mineralne oraz witaminy z grupy C, B i foliany. Można dodawać je do herbaty. Są również świetny dodatkiem do śniadania w formie musli czy owsianki, sprawdzą się również jako składnik lekkiej sałatki, ciastek, wypieków, domowej granoli i koktajli.

Jakie owoce to cytrusy?

Do owoców cytrusowych można zaliczyć:

  • cytrynę, źródło witaminy C
  • pomarańczę, bogatą w witaminę C i karotenoidy,
  • grapefruit, który powstał ze skrzyżowania słodkiej pomarańczy i pomelo,
  • mandarynkę o smaku słodszym i delikatniejszym niż pomarańcza,
  • klementynkę, najbardziej soczysty z cytrusów,
  • limonkę, kwaśną o intensywnie zielonym kolorze,
  • pomelo, największy z owoców cytrusowych, jego smaczny miąższ oddzielony jest grubą i gorzką skórką
  • kumkwat, rzadko spotykany cytrus o jadalnej skórce,

Właściwości cytrusów

Dzięki dużej zawartości witaminy C owoce cytrusowe przyczyniają się do wzmocnienia układu odpornościowego i są polecane szczególnie zimą w okresie, w którym organizm jest narażony na przeziębienia. Cytrusy pomagają również w wchłanianiu żelaza z diety, co chroni przed anemią. Regularne stosowanie wspomaga obniżenie poziomu cholesterolu LD we krwi, co pozytywnie wpływa na dolegliwości sercowo-naczyniowe. Zmniejszają również ryzyko zawału i chorób serca. Mają również pozytywny wpływ na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Częste spożywanie cytrusów wpływa również pozytywnie na osoby odchudzające się ponieważ mają mało kalorii i zawierają ligninę, która spowalnia proces trawienia i zwiększa poczucie sytości. Warto pamiętać, że cytrusy wpływają na metabolizm leków takich jak antybiotyki, leki przeciwzapalne i stosowane na nadciśnienie. Mogą się również przyczynić do powstania reakcji alergicznej pokarmowej, wziewnej i skórnej. Nie są zalecane u osób borykających się z nadkwasotą, zgagą i wrzodami żołądka.

Cytrusy w ciąży

Nie ma większych przeciwwskazań do stosowania cytrusów podczas ciąży. Kobiety powinny zachować jednak umiar w ich spożywaniu. Owoce cytrusowe należą do roślin o właściwościach alergogennych i ich nadmierne stosowanie może przyczynić się do powstawania alergii u dzieci. Należy także uważać ponieważ należą one do owoców mocno pryskanych i zanim pojawią się na naszych stołach są wzbogacane produktami chemicznymi, dzięki którym dłużej zachowują piękny kolor i świeżość. Kobiety w stanie błogosławionym powinny unikać chemii. Dla niektórych z nich utrapieniem może być również to, że cytrusy wywołują zgagę i niestrawności, o które nie jest trudno w okresie ciąży.

Cytrusy dla niemowlaka

Owoce do diety małych dzieci powinno dodawać się stopniowo i zaczynać od tych, które najmniej podrażniają ich delikatne narządy. Najlepiej zacząć podawać cytrusy niemowlakom po ukończeniu pierwszego roku życia. Dobrym pomysłem jest pokazanie dziecku smaku owoców krajowych, a następnie przejście do tych bardziej egzotycznych. Zasady te wiążą się również z silnym działaniem alergizującym cytrusów. W taki sposób zmniejsza się również ryzyko narażenia dziecka na środki chemiczne, którymi pryskane są owoce cytrusowe.

Cytrusy są ważnym elementem diety ze względu na ich bogaty skład, dużą zawartość witaminy C, wyjątkowy smak i wiele właściwości wspomagających funkcjonowanie organizmu.

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *