Olej sezamowy a inne oleje. Czy jest zdrowszy?

Olej sezamowy a inne oleje. Czy jest zdrowszy?

Olej sezamowy jest jadalnym olejem roślinnym. Jak wskazuje jego nazwa, produkt pozyskuje się z nasion sezamu. Jest to jeden z najbardziej popularnych olejów roślinnych. Szacuje się, że pierwsze oleje sezamowe zostały wyprodukowane około 5000 lat temu, w okresie apogeum rozwoju cywilizacji doliny Indusu.

Dzięki wyjątkowemu smakowi i aromatowi, z charakterystyczną nutą orzechową, olej sezamowy jest powszechnie wykorzystywany w kuchni – i to nie tylko przez wzgląd na fakt, że jest tłuszczem, ale również jako naturalne podkręcenie walorów smakowych potrawy.

Olej sezamowy składa się z wielu kwasów tłuszczowych, między innymi: kwasu linolowego, kwasu oleinowego, kwasu palmitynowego oraz kwasu stearynowego. Ponadto, olej sezamowy jest bogaty w witaminę K. 100 mililitrów oleju sezamowego dostarcza 884 kalorii.

Olej sezamowy – cena

Na rynku ceny oleju sezamowego wahają się od około 15 złotych za 250 mililitrów do nawet 120 złotych za buteleczkę o takiej samej pojemności.

Produkt należy do tłuszczów niewrażliwych na ekspozycję na światło i działanie temperatury, dlatego jest to idealny olej do smażenia – należy jednak mieć na uwadze, do jakiego celu został przeznaczony olej sezamowy, który posiadamy.

Do gotowania powszechnie wykorzystuje się olej sezamowy nieprażony. Olej sezamowy tłoczony na zimno nie nadaje się do smażenia – za to idealnie wkomponuje się w przeróżne sałatki i inne potrawy na zimno.

Olej sezamowy a oliwa z oliwek

Obydwa oleje mają podobną ilość kalorii w stu mililitrach – oliwa z oliwek ma nieznacznie więcej. Są jednak zupełnie różne w smaku – istnieją zarówno wielbiciele nieco cierpkiej oliwy z oliwek, jak i orzechowego oleju sezamowego.

Olej sezamowy i oliwa z oliwek zawierają w swoim składzie całą gamę dobrych tłuszczów – blisko 85% stanowią tłuszcze jednonienasycone oraz wielonienasycone, które pozytywnie wpływają na stan układu krążenia, zmniejszając poziom cholesterolu we krwi. Regularne spożywanie posiłków bogatych we wspomniane tłuszcze pozwala zmniejszyć apetyt, przez co przeciwdziała rozwojowi cukrzycy. Łatwiej jest również kontrolować wagę.

Istnieją jednak elementy, różniące obydwa oleje. Oliwa z oliwek cechuje się wyższą zawartością witaminy E od oleju sezamowego. Witamina E pełni w ludzkim organizmie rolę przeciwutleniacza – pomaga pozbyć się wolnych rodników, czyniąc je neutralnymi pierwiastkami. Wystarczy zaledwie 15 mililitrów oliwy z oliwek dziennie, aby zapewnić ochronę komórek na optymalnym poziomie.

Olej sezamowy, chociaż nie jest tak bogaty w witaminę E, zawiera wyższe stężenie witaminy K niż oliwa z oliwek. Witamina K odpowiada w organizmie za wspomaganie procesów krzepnięcia w przypadku skaleczeń i zadrapań. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę K różni się w zależności od płci – kobiety potrzebują 90 mikrogramów, a mężczyźni 120 mikrogramów. W jednej łyżce oleju sezamowego znajdują się około 2 mikrogramy witaminy K. Taka ilość zaspokaja zapotrzebowanie organizmu na witaminę K w 9% w przypadku kobiet i w 7% w kwestii męskich potrzeb.

Olej sezamowy a olej kokosowy

Do tej pory olej sezamowy był wymieniany jako produkt o kulinarnym zastosowaniu. Jednak kuchnia nie jest jedynym miejscem, w którym możemy go wykorzystać – olej sezamowy, podobnie jak olej kokosowy, idealnie nadaje się do pielęgnacji ciała. Wprowadzenie zarówno oleju sezamowego, jak i kokosowego do rutyny w codziennej pielęgnacji przyczynia się do zniwelowania widoczności zmarszczek i ograniczeniu powstawania nowych. Zabiegi nawilżające z wykorzystaniem olejów sprawdzą się również w walce z trądzikiem, a także przy atopowym zapaleniu skóry.

Kluczowym elementem, który determinuje efekt zabiegów pielęgnacyjnych, jest wybór oleju, który zaspokoi potrzeby naszej skóry. Jeżeli Twoja skóra jest sucha, brak jej sprężystości, a na ciele pojawiają się swędzące plamy – wybierz olej kokosowy. Olej kokosowy jest pozyskiwany z miąższu dojrzałych kokosów. Można go stosować zarówno w celach kulinarnych, jak i pielęgnacyjnych. Produkt występuje w postaci półstałej – przy kontakcie ze skórą staje się płynny, dzięki czemu łatwo się wciera.

Olej sezamowy sprawdzi się w przypadku, gdy nasza skóra posiada skłonności do wyprysków. Dzięki właściwościom antybakteryjnym, pomaga skutecznie zniwelować trądzik, jednocześnie długotrwale nawilżając skórę. Podobnie, jak olej kokosowy, olej sezamowy sprawdzi się w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych, tworząc silną barierę przed wiatrem.

Osobom, którym zależy na działaniu odmładzającym, również poleca się stosowanie oleju sezamowego, który charakteryzuje się większą zawartością witamin i minerałów od oleju kokosowego. Ponadto olej sezamowy dłużej się wchłania, dzięki czemu skóra pozostaje nawilżona na wiele godzin.

Olej sezamowy a olej z orzeszków ziemnych

Olej arachidowy wytwarza się z prasowanych orzeszków ziemnych, uprzednio gotowanych na parze. Podobnie, jak inne zdrowe oleje, olej z orzeszków ziemnych jest bogaty w tłuszcze nienasycone.

W smaku olej arachidowy jest dosyć mdły – dla niektórych ta cecha będzie zaletą, ponieważ olej z orzeszków ziemnych nie zdominuje potrawy swoim aromatem. Z olejem sezamowym wygrywa pod względem temperatury dymienia, która wynosi około 230℃ dla oleju arachidowego oraz 210℃ w przypadku oleju sezamowego.

Olej sezamowy w dalszym ciągu zalicza się do grupy olejów roślinnych o wysokim punkcie dymienia, jednak, dzięki wysokiej zawartości przeciwutleniaczy, wyróżnia się najmniejszą podatnością na jełczenie. W zależności od rodzaju oleju sezamowego, posiada mniej lub bardziej intensywny, orzechowy posmak. Jest popularny w kuchni azjatyckiej.

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *