Czy jedzenie glutenu powoduje wzdęcia?

Czy jedzenie glutenu powoduje wzdęcia?

Problemy żołądkowe, związane z bólem brzucha, wzdęciami oraz biegunką, mogą mieć swoją przyczynę w nietolerancji glutenu. Celiakia jest jedną z najczęstszych nietolerancji pokarmowych, która staje się coraz bardziej powszechna. Jak rozpoznać brak tolerancji na gluten? Co w takim przypadku jeść, a czego unikać?

Czym jest gluten i w jakich produktach się znajduje?

Gluten jest mieszanką białek roślinnych, które znajdują się głównie w zbożach, takich jak pszenica, jęczmień, żyto i owies. To właśnie on sprawia, że pieczywo jest puszyste i miękkie, a jego skórka chrupiąca. Poza tym, zapewnia również aromat, bez którego produkty wykonane z mąki, byłyby pozbawione smaku i zapachu.

Prócz pieczywa, gluten można znaleźć m.in. w: makaronach, pierogach, otrębach, kawie zbożowej, ciastkach, różnego rodzaju kaszach, piwie, wędlinach, a nawet w suszonych owocach. Jak da się zauważyć, znajduje się on w bardzo wielu produktach, więc osoby z nietolerancją glutenu muszą być bardzo czujne. Sam w sobie nie jest on szkodliwy, więc jeśli po jego spożyciu nic nam nie dolega, nie trzeba unikać go jak ognia.

Objawy nietolerancji glutenu

Nietolerancja glutenu przybiera tak naprawdę 3 formy – od bardzo łagodnej, aż do choroby. Uczulenie objawia się jedynie reakcją alergiczną, która manifestuje się jako wysypka skórna oraz towarzyszący jej świąd. Wyróżnić można również łagodną nietolerancję pokarmową oraz celiakię, o podłożu genetycznym. Przy nadwrażliwości na gluten, często wystarczy jedynie ograniczenie tego białka w diecie, zaś dieta ciepiących na celiakię jest już bardzo restrykcyjna.

Najczęstsze objawy, które wywołuje nietolerancja na gluten, to: ból brzucha, wysypka, bóle głowy, biegunka, wzdęcia, zaparcia, osłabienie, nudności i wymioty, anemia oraz uczucie przelewania w jelitach.

Aby dowiedzieć się jednak i mieć stuprocentową pewność z jaką nietolerancją mamy do czynienia, należy najpierw wykonać test genetyczny. Polega on na pobraniu wymazu z policzka.

Nietolerancja glutenu wywołuje w organizmie wiele efektów niepożądanych. Dzieje się tak na skutek stanu zapalnego w jelitach. Jeśli nastąpi trwała nietolerancja tego białka, kosmki jelitowe zostają stopniowo niszczone poprzez nieprawidłowe działanie układu odpornościowego. To powoduje, że zniszczone kosmki nie mogą we właściwy sposób wchłaniać witamin oraz substancji odżywczych. Taki przewlekły stan prowadzi do licznych niedoborów w organizmie, a także chorób. Nie bez przyczyny więc mówi się, że wszystko zaczyna się w jelitach.

Dieta bezglutenowa – co jeść, a czego unikać?

Nie jest łatwo wprowadzić w swoje życie dietę bezglutenową. Należy uważać w tym wypadku na każdy produkt, ponieważ gluten może czasami być ukryty w żywności. Takiej diety nie powinno się stosować bez fachowej pomocy, dlatego najpierw należy skonsultować się z lekarzem i wykonać szereg odpowiednich badań.

Podstawą są produkty świeże oraz wysokiej jakości. Posiłki należy spożywać regularnie – co 2 lub 3 godziny, a ich liczba powinna wynosić od 4 do 5. Zasady te wpisują się zasadniczo w podstawowe reguły zdrowego odżywiania.

Dieta bezglutenowa bazuje na warzywach, owocach, kaszach bezglutenowych, świeżym mięsie i rybach oraz jajkach. Nie zaleca się spożywania gotowych produktów bezglutenowych, ze względu na ich wysoki stopień przetworzenia, co przekłada się na nikłą ilość składników odżywczych. Posiłki więc najlepiej jest komponować samodzielnie. Poza tym, jak już zostało wspomniane wcześniej, należy uważać na każdy produkt, ponieważ podczas procesu produkcyjnego, przetwory zbożowe mogą znaleźć się wszędzie.

W gronie spożywczych artykułów bezglutenowych znajdują się przede wszystkim: kukurydza, ryż, ziemniaki, bataty, proso, gryka, amarantus, tapioka, soja, soczewica, ciecierzyca, fasola, orzechy, mięso, jaja, ryby, owoce i warzywa. Na diecie bezglutenowej dozwolone są także produkty mleczne, pozbawione ziaren zbóż, mąki bezglutenowe (kukurydziana, ryżowa, gryczana), tłuszcze takie jak: oliwa, masło, smalec, olej roślinny, cukier oraz miód, dżemy, ciastka i ciasta ze znakiem przekreślonego kłosa, a także herbata, kawa (prócz zbożowej) i czyste alkohole.

Jeśli chodzi zaś o produkty, w których może znajdować się ukryty gluten, należy przyjrzeć się dokładniej: płatkom śniadaniowym kukurydzianym, maślankom smakowym, konserwom, wyrobom garmażeryjnym mięsnym, serkom topionym, gotowym sosom i majonezom, wyrobom sojowym, żelkom, batonom, chipsom oraz daniom typu instant.

Dieta bezglutenowa, stała się w ostatnim czasie, niezwykle modna. Jednak powinna być ona stosowana nie ze względu na panujące trendy, ale przeciwwskazania zdrowotne. Osoby, które nie cierpią na nietolerancję pokarmową, nie powinny jej stosować na własną rękę. Może to doprowadzić do licznych niedoborów, np. błonnika, kwasu foliowego, witamin z grupy B. Jeśli bez problemu tolerujemy gluten, wystarczy po prostu prawidłowo i zdrowo się odżywiać oraz odrzucić produkty wysoko przetworzone.

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.