Dieta Fultona – na czym polega i dla kogo jest wskazana?

Dieta Fultona – na czym polega i dla kogo jest wskazana?

Venice A. Fulton (prawdziwe imię i nazwisko to Paul Khanna) odniósł wiele sukcesów w Wielkiej Brytanii ze swoją niekonwencjonalną książką dietetyczną Six Weeks to OMG: Get Skinnier Than All Your Friends.

W swojej książce autor skupia się na pięciu głównych obszarach utraty wagi: utrata tłuszczu, wysmuklenie sylwetki, odchudzenie ud, spłaszczenie brzucha i utrzymanie dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci. Może się to wydawać na pierwszy rzut oka powierzchownym podejściem, ale Fulton twierdzi, że są to obszary, na których większość ludzi skupia się najczęściej.

Fulton argumentuje przeciwko powszechnym systemom pomiaru zawartości tłuszczu w organizmie, takim jak BMI i analizatorom składu ciała. Główne motto Fultona brzmi: „Zaufaj sobie i porównuj się do siebie samego.” Wbrew temu, co może sugerować tytuł książki, takie podejście sprawi, że przestaniesz porównywać się z innymi ludźmi i zaczniesz się skupiać na własnych postępach.

Autor twierdzi również, że każdy z nas może mieć swoją wymarzoną sylwetkę i cieszyć się dobrym zdrowiem i samopoczuciem. Obiecuje, że każdy, kto przeczyta jego książkę, może zrzucić nawet do 9 kg masy tłuszczowej w 6 tygodni. Jednak jak powszechnie wiadomo zdrowe tempo utraty masy ciała wynosi od 0,5 do 1 kg w skali tygodnia od momentu rozpoczęcia diety. Utrata prawie 10 kilogramów w ciągu sześciu tygodni nie jest zdrowa i możesz mieć problem z utrzymaniem takiej wagi po zakończeniu diety.

Jednak książka Fultona sprzedała się już w setkach tysięcy egzemplarzy zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i Stanach Zjednoczonych, więc o co w niej tak właściwie chodzi? Przyjrzyjmy się podstawowym zasadom diety.

Zasady diety Fultona

Fulton przede wszystkim zaleca sześciostopniowy plan, który szczegółowo opisuje w jednym z ostatnich rozdziałów książki. Niektóre z kluczowych punktów diety to opuszczanie śniadania, trening na pusty żołądek, bycie aktywnym przez cały dzień, unikanie podjadania, zimne poranne kąpiele i jedzenie tylko trzech posiłków dziennie.

Venice Fulton zaleca unikanie stosowania środków odchudzających i suplementów, i radzi swoim czytelnikom, aby po prostu zdrowo się odżywiali. Argumentuje również przeciwko skomplikowanym dietom i jedzeniu za małej lub za dużej ilości jedzenia.

Pierwsza zasada Fultona to pominięcie śniadania, co jest sprzeczne z prawie wszystkim, co proponowali nam do tej pory eksperci w dziedzinie zdrowego odżywiania. Fulton twierdzi także, że bycie aktywnym na pusty żołądek powoduje, że nasze ciało spala więcej tłuszczu.

Kolejnym ważnym elementem diety Fultona są 15-minutowe chłodne poranne kąpiele, które mają maksymalnie podkręcić metabolizm i sprawić, że nasz organizm będzie spalał w ciągu dnia tkankę tłuszczową na najwyższych obrotach. Temperatura wody powinna wynosić od 15 do 20 stopni, jeśli jednak mamy problem z przystosowaniem ciała do chłodnej wody, możemy obniżać temperaturę wody o 1 stopień tygodniowo.

Dieta nawołuje do picia o poranku jedynie czarnej kawy i ignorowanie zasady mówiącej, że częste jedzenie w małych ilościach pomaga schudnąć. Zgodnie z tą ostatnią zasadą, Fulton mówi, że jedzenie trzech posiłków dziennie jest wystarczające. Przez lata uważano, że podjadanie prowadzi do zwiększenia masy ciała. Jednak później pojawiła się nowa fala trenerów i dietetyków, którzy wierzyli, że jedzenie zdrowych przekąsek między posiłkami przyczynia się do zachowania szczupłej sylwetki, a regularne jedzenie utrzymuje metabolizm w ruchu.

Fulton znów odwraca tę teorię do góry nogami i mówi, że powinno się jeść trzy dobre posiłki dziennie, ale bez przekąsek.

Fulton nie dyskryminuje żadnej diety i twierdzi, że z jego planu mogą korzystać zarówno mięsożercy, jak i weganie. Zaleca spożywanie różnych owoców i warzyw i twierdzi, że odżywki proteinowe są dobrym źródłem białka. Talerz powinniśmy napełniać co najmniej jedną pełną porcją białka przy każdym posiłku. Fulton zaleca unikanie cukru i węglowodanów, ponieważ twierdzi, że nasze ciała nie potrzebują ich i mają one służyć jednie jako „zapasowe” źródło energii.

Ćwiczenia a dieta Fultona

Autor zaleca bycie umiarkowanie aktywnym w ciągu całego dnia. Zgodnie z powszechnie panującą zasadą, twierdzi, że nasze ciało po prostu lubi być aktywne, więc powinniśmy utrzymywać ciało w ruchu jak najwięcej przez cały dzień.

Fulton sugeruje również, że im więcej mięśni używamy w danym momencie, tym więcej kalorii spalamy. Dlatego zaleca znalezienie aktywności, którą się lubi i poświęcanie jej co najmniej 30 minut do jednej godziny dziennie.

Jest także zwolennikiem podnoszenia ciężarów i zaleca trening siłowy trzy razy w miesiącu, aby nie utracić masy mięśniowej. W swojej książce opisuje dokładnie jakie ćwiczenia wykonywać i po ile powtórzeń.

Aby zmierzyć postęp, Fulton sugeruje posiadanie jednego, jeśli nie dwóch wysokich luster i wagi domowej. Twierdzi, że inaczej nie będziesz wiedział, jak naprawdę wyglądasz i ile naprawdę ważysz. Zaleca ważenie się nie więcej niż raz w tygodniu, aby śledzić postępy.

Dieta Fultona składa się z 3 planów odchudzania:

  1. Fala (wave) – pozwala stracić 4,5 kg, poranna chłodna kąpiel trwać ma 8 minut, spożywamy 120 g węglowodanów dziennie, możemy spożyć 3 owoce i przeznaczamy około godzinę na ćwiczenia.
  2. Płomień (blaze) – możemy zrzucić do 8 kg, w wodzie siedzimy 3 minuty, a następnie leżymy przez 5 minut, dostarczamy organizmowi 90 g węglowodanów z warzyw, możemy zjeść 2 owoce i ćwiczymy po 75 minut dziennie.
  3. Wstrząs (quake) – umożliwia utratę do 10 kg w ciągu 6 tygodni, w chłodnej wodzie zanurzamy się całkowicie i leżymy w niej 10 minut, spożywamy 60 g węglowodanów z jarzyn, pozwalamy sobie na jeden owoc dziennie i ćwiczymy przez około 1,5 godziny dziennie.

Ogólnie rzecz biorąc, dieta Fultona jest sprzeczna z większością konwencjonalnych mądrości, które zostały wprowadzone przez dzisiejszych ekspertów zdrowia i fitnessu. Wygląda jednak na to, że Venice Fulton nie opiera się na naukowych lub powszechnie uzgodnionych standardach: skupia się na prawdziwej utracie wagi, i diecie, która ma działać szybko.

Jego porady wydają się być wykonalne, ale niekoniecznie bezpieczne dla wszystkich, szczególnie osób z problemami zdrowotnymi. Jak w przypadku każdego planu dietetycznego, przed rozpoczęciem ważne jest skonsultowanie się z lekarzem lub dietetykiem.

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.