Ból pleców w ciąży – skąd pochodzi i jak go zwalczyć?

Ból pleców w ciąży – skąd pochodzi i jak go zwalczyć?

Jednym z najbardziej popularnych problemów w czasie ciąży są bóle pleców. Ciężarne kobiety często doświadczają dolegliwości bólowych w odcinku lędźwiowym. Część kobiet odczuwa ból krzyża w ciąży praktycznie codziennie.

Jaka jest przyczyna tych dolegliwości bólowych? Czy da się zaradzić temu bez konieczności przyjmowania leków?

Jaka jest przyczyna bólu pleców w ciąży?

Pewnie część kobiet nawet nie zdaje sobie sprawy, że przyczyną bólu w krzyżu w ciąży są zmiany w hormonach. W organizmie kobiety dochodzi do produkcji relaksyny, która powoduje zmiękczenie więzadła i miednicy, po to aby umożliwić przedostanie się dziecka przez miednicę w czasie porodu.

Dochodzi do powiększenia miednicy, przez co zmienia się środek ciężkości i rozluźnienie więzadeł miednicy, które dodatkowo obciążają mięśnie i kręgosłup. Mięśnie brzucha są rozciągnięte do granic swoich możliwości nie są przygotowane na dźwiganie ciężaru macicy, dlatego wspierają je kręgosłup i mięśnie pleców.

Ciężarne kobiety powinny zwrócić szczególną uwagę na swoją postawę. Często bywa tak, że kobiety spodziewające się dziecka zamiast zachować wyprostowaną postawę, garbią się co przyczynia się do bólu pleców.

Dodatkowe problemy pojawiają się gdy ciężarna kobieta ma starsze dzieci. Po pierwsze dolegliwości ciążowe pojawiają się wcześniej niż podczas pierwszej ciąży. Po drugie branie na ręce starszą pociechę. Podczas kąpieli bobasa najlepiej będzie uklęknąć koło wanny, a nie schylać się dodatkowo obciążając kręgosłup. A gdy dojdzie do momentu wyciągania dziecka z wanny, a nie masz nikogo do pomocy, najlepiej będzie podnosić je przenosząc ciężar na nogi. Przyszła mama powinna się oszczędzać i nie bać się korzystać z propozycji pomocy od bliskich.

Czy są jakieś sposoby na bóle pleców w ciąży bez zażywania lekarstw?

Najważniejsze, aby pracować nad właściwą postawą ciała. Pomoże to zmniejszyć prawdopodobieństwo dolegliwości bólowych w dolnej części pleców. Środek ciężkości u ciężarnych przesuwa się do przodu na skutek rozwijania się dziecka w brzuchu. Naturalnych odruchem chroniącym przed upadkiem na twarz jest odchylanie się do tyłu, przez co dochodzi do napięcia dolnej części pleców, a następnie do bólu.

Można tego problemu unikać, prostując się i unosząc do góry klatkę piersiową. Łopatki ściągamy do siebie, a kolan nie złączamy. Stojąc warto rozstawić stopy szeroko, minimum na szerokość bioder. Do siedzenia powinno się wybierać siedziska z dobrze wyprofilowanym oparciem, a gdy go nie ma – podkładać poduszkę pod dolną część pleców.

Ubiór również ma niemałe znaczenie przy bólach kręgosłupa w ciąży. Najlepiej wybierać wyprofilowane, wygodne buty na niskim obcasie. Szpilki powinny na jakiś czas zostać odłożone do szafy. Dobrym rozwiązaniem są spodnie ciążowe z niskim i mocnym stanem.

W ciąży, w żadnym wypadku nie powinno się zginać w talii i unosić siłą mięśni pleców podnosząc coś z ziemi. Wskazane jest również spanie na boku umieszczając poduszkę pomiędzy kolanami i pod brzuchem.

Bóle w krzyżu w ciąży można próbować łagodzić za pomocą masażu. Jeśli ciężarna zadba o formę fizyczną, ryzyko dolegliwości bólowych zmaleje.

Umiarkowana i systematyczna aktywność fizyczna wzmocni mięśnie pleców i pomoże w ogólnym samopoczuciu.

Jeśli żaden ze sposobów wymienionych powyżej nie pomoże, a dolegliwości będą tak silne, że będą utrudniać normalne funkcjonowanie w codziennym życiu, trzeba się skonsultować z fizjoterapeutą. On wskaże dokładną przyczynę i pomoże dobrać sposób indywidualnie dobrany do Ciebie i Twojego ciała.

Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.